10.3.1.2
Uplatňování DPH v rámci EU
Ing. Dagmar Fitříková, Ing. Dagmar Procházková
NahoruÚvod
Zákon o DPH vymezuje specifická pravidla pro obchodní transakce
týkající se dodání zboží a poskytování služeb v rámci Evropské unie (dále jen EU). Výklad těchto principů včetně doporučeného postupu při
zaúčtování vybraných účetních případů je součástí tohoto textu.
NahoruDodání zboží do jiného členského státu
Za dodání zboží do jiného členského státu se podle § 13 odst. 2 ZDPH považuje pouze
takové dodání zboží, které bylo skutečně odesláno nebo přepraveno z tuzemska do
jiného členského státu. Osvobození od daně s nárokem na odpočet daně
podle § 64 odst. 1 ZDPH se vztahuje pouze
na dodání zboží do jiného členského státu osobě registrované v jiném
členském státě. Z uvedeného vyplývá, že dodavatel, tuzemský plátce, který
uplatňuje osvobození od daně v souvislosti s dodáním zboží do jiného členského
státu, je povinen prokázat, že zboží bylo odesláno nebo přepraveno (tj. fyzicky
dodáno) z ČR do jiného členského státu a dále, že bylo dodáno osobě, pro kterou
je pořízení zboží předmětem daně v daném členském státě, tj. osobě, která
disponuje platným daňovým identifikačním číslem přiděleným pro účely DPH v
rámci obchodování mezi členskými státy.
Přepravu zboží může provádět buď dodavatel, pořizovatel nebo
zmocněná osoba. Dodání zboží do EU, resp. skutečnost, že zboží bylo přepraveno,
lze prokázat písemným prohlášením pořizovatele nebo zmocněné třetí osoby, ze
kterého je zřejmé, že zboží bylo přepraveno do jiného členského státu. Pro
účely prokázání této skutečnosti může plátce předkládat, popřípadě navrhovat, i
jiné důkazní prostředky. Tyto důkazní prostředky nejsou zákonem jednoznačně
stanoveny a v jejich volbě není plátce omezován. Jejich absence však může
dostat plátce do situace, že osvobození od povinnosti uplatnit daň na výstupu
neprokáže a dodání zboží bude správcem daně posouzeno jako tuzemské plnění
podléhající příslušné sazbě dani.
Z úpravy obsažené v § 64
ZDPH vyplývá, že od daně není osvobozeno dodání osobě, která
není registrována k DPH v EU, resp. osobě, pro kterou pořízení zboží od českého
plátce není předmětem daně. Do této kategorie osob patří zejména osoby
nepovinné k dani. Dodání zboží těmto osobám, s výjimkou dodání nových
dopravních prostředků, je předmětem daně v tuzemsku [§ 2 odst. 1 písm. a) ZDPH].
NahoruVznik povinnosti přiznat uskutečnění plnění
Povinnost přiznat uskutečnění plnění, tj. dodání zboží, na které
se vztahuje osvobození s nárokem na odpočet daně, je upravena v § 22 odst. 3 ZDPH a vzniká:
-
dnem vystavení daňového dokladu, pokud byl daňový
doklad vystaven plátcem před 15. dnem měsíce, který následuje po měsíci, v němž
bylo zboží odesláno nebo přepraveno do jiného členského státu, nebo
-
k 15. dni měsíce, který následuje po měsíci, v němž
bylo zboží odesláno nebo přepraveno, pokud byl daňový doklad vystaven po tomto
dni.
Ke dni vzniku povinnosti přiznat uskutečnění plnění je plátce,
který dodání zboží do jiného členského státu uskutečnil, povinen provést
přepočet cizí měny.
Příklad
V měsíci dubnu 2013 dodal tuzemský plátce zboží do jiného
členského státu. Pořizovatelem zboží byla společnost registrovaná k DPH v
Německu. Cena za dodané zboží byla sjednána ve výši 1.000 EUR. Zboží bylo
přepraveno na místo určení dne 29. 4. 2013. Dne 2. 5. 2013 vystavil tuzemský
dodavatel německému pořizovateli daňový doklad. Plátce vede účetnictví a
používá denní kurs.
Den povinnosti přiznat osvobození
............................................. 2. 5. 2013
Den pro přepočet pro účely
DPH................................................. 2. 5. 2013
Kurs ke dni 2. 5.
2013........................................................................ 24,350
Základ daně (1.000 x kurs ke dni 2. 5.
2013)..................................... 24.350
Okamžik uskutečnění účetního
případu....................................... 2. 5. 2013
Kurs ke dni 2. 5. 2013 (den vystavení
faktury).................................. 24,350
Pohledávka za odběratelem (1.000 x kurs ke dni 2. 5.
2013)........... 24.350
Komentář DPH:
Dodání zboží splňuje podmínky pro osvobození od daně podle § 64 ZDPH se považuje za plnění osvobozené
od daně. Plátce, dodavatel zboží, má povinnost přiznat uskutečnění tohoto
plnění, a to ke dni vystavení daňového dokladu. K uvedenému dni je plátce
povinen provést i přepočet cizí měny na českou.
Účetní postup:
Komentář účetní:
V tomto konkrétním případě je okamžik uskutečnění účetního
případu z hlediska účetního shodný se dnem přepočtu pro účely DPH, neboť den
povinnosti přiznat daň je datum vydání faktury.
NahoruUvádění údajů o dodání zboží do EU
Údaje o dodání zboží do jiného členského státu uvádí plátce, který
toto dodání uskutečnil, nejen v daňovém přiznání podle § 101 ZDPH, ale i v souhrnném hlášení
(§ 102 ZDPH). Dodání zboží osobě
registrované v jiném členském státě uvádí plátce v řádku 20 daňového přiznání k
DPH za příslušné zdaňovací období. V souhrnném hlášení uvádí plátce veškeré
dodávky zboží realizované pro pořizovatele zboží, osobu registrovanou k DPH v
jiném členském státě, a to s kódem plnění "0“. Pokud se plátce stane ve
sledovaném období tzv. "zpravodajskou jednotkou“, je povinen uvádět údaje o
odeslání zboží v požadovaném rozsahu ve výkazech v rámci systému Intrastat.
Výkazy o odeslání zboží předkládá plátce v zákonné lhůtě příslušnému celnímu
úřadu.
NahoruPořízení zboží z EU
Dani z přidané hodnoty podléhá podle § 2 odst. 1 písm. c)
ZDPH pouze pořízení zboží za úplatu plátcem a od osoby
registrované k DPH v jiném členském státě [§ 4 odst. 1 písm. g) ZDPH] uskutečněné v
tuzemsku. Plátce, který je v postavení pořizovatele zboží, je podle § 25 odst. 1 ZDPH povinen přiznat
daň na výstupu v souvislosti s pořízením zboží a při splnění zákonných podmínek
má současně i nárok na odpočet daně na vstupu při pořízení tohoto zboží
[§ 72 odst. 3 ve vazbě na § 73 odst. 1 písm. b) ZDPH].
Za pořízení zboží z jiného členského státu se podle § 16 odst. 1 ZDPH považuje pouze
takové pořízení zboží, kdy pořizovatel i dodavatel jsou registrováni k DPH v
jiném členském státě a zboží je odesláno nebo přepraveno z jiného členského
státu do tuzemska nebo do jiného členského státu. Za pořízení zboží ve smyslu § 16 odst. 1 ZDPH se nepovažuje
dodání zboží s instalací nebo montáží osobou, která zboží dodává, ani zasílání
zboží podle § 8 ZDPH.
Z úpravy obsažené v § 16
ZDPH vyplývá, že pořízení zboží z jiného členského státu plátcem
od osoby, která není registrovaná k DPH v jiném členském státě, není předmětem
daně v tuzemsku, s výjimkou pořízení nových dopravních prostředků podle § 19 ZDPH a dále v případech přemístění
obchodního majetku z EU do tuzemska uvedených v § 16 odst. 5 ZDPH. Údaje o nákupu
zboží z jiného členského státu, které nejsou předmětem daně ve smyslu § 2 odst. 1 písm. c)
ZDPH, plátce neuvádí ani v daňovém přiznání ani v souhrnném
hlášení.
Vznik povinnosti přiznat daň při pořízení zboží z
EU
Povinnost přiznat daň při pořízení zboží z jiného členského státu
vzniká podle § 25 odst. 1 ZDPH:
-
dnem vystavení daňového dokladu, pokud byl daňový
doklad vystaven osobou registrovanou k dani v jiném členském státě před 15.
dnem měsíce, který následuje po měsíci, v němž bylo zboží pořízeno, nebo
-
k 15. dni měsíce, který následuje po měsíci, v němž
bylo zboží pořízeno, pokud byl daňový doklad vystaven po tomto dni.
Den, resp. měsíc, ve kterém došlo k pořízení zboží z jiného
členského státu je důležité pouze pro vyhodnocení skutečnosti, zda byl daňový
doklad vystaven před nebo po 15 dni v měsíci, který následuje po měsíci, v němž
bylo zboží pořízeno.
Ke dni vzniku povinnosti přiznat daň je plátce, který pořizuje
zboží z jiného členského státu, povinen provést přepočet cizí měny na českou
podle § 4 odst. 4 ZDPH.
Příklad
Plátce pořídil dne 8. 4. 2013 zboží od společnosti, která je
registrovaná k DPH v Rakousku. Cena za zboží byla sjednána ve výši 5.000 EUR.
Dne 15. 4. 2013 obdržel český plátce doklad vystavený rakouským dodavatelem s
datem vystavení 8. 4. 2013. Plátce vede účetnictví a používá pevný kurs k 1.
pracovnímu dni daného kalendářního čtvrtletí.
Den povinnosti přiznat
daň........................................................... 8. 4. 2013
Den pro přepočet pro účely
DPH................................................. 2. 4. 2013
Kurs ke dni 2. 4.
2013........................................................................ 24,410
Základ daně (5.000 x
24,41)............................................................ 122.050
DPH (21 %) základ daně v Kč (122.050 x
0,21)........................ 25.630,500
Okamžik uskutečnění účetního
případu..................................... 15. 4. 2013
Pevný kurs ve II. čtvrtletí (denní kurs ČNB ze dne 2. 4.
2013)............ 4,410
Závazek vůči dodavateli (5.000 x kurs ke dni 2. 4.
2013)................ 122.050
Komentář pohledu DPH:
Povinnost přiznat daň v souvislosti s pořízením zboží vznikla
plátci ke dni vystavení daňového dokladu. V daném případě je tímto datem 8. 4.
2013. K uvedenému datu je plátce povinen provést přepočet cizí měny na českou a
to kurzem, který je oprávněn použít, tj. kurzem ze dne 2. 4. 2013.
Účetní postup:
Komentář účetní:
Účetní jednotka – plátce používá pevný kurs (čtvrtletní) pro
přepočet závazků. Pevný kurs na I. čtvrtletí 2013 byl stanoven jako devizový
kurs vyhlášený Českou národní bankou dne 2. 4. 2013 a bude platit od 1. 4. 2013
do 30. 6. 2013. V tomto konkrétním případě byl stejný kurs použit jak pro
účetní přepočet, tak pro přepočet daňový.
Příklad
Plátce pořídil dne 8. 4. 2013 zboží od společnosti, která je
registrovaná k DPH v Rakousku. Cena za zboží byla sjednána ve výši 5.000 EUR.
Dne 12. 4. 2013 obdržel český plátce daňový doklad vystavený rakouským
dodavatelem s datem vystavení 8. 4. 2013. Plátce vede účetnictví a používá
denní kurs.
Den pro přepočet pro účely
DPH................................................. 8. 4. 2013
Kurs ke dni 8. 4.
2013....................................................................... 24,570
Základ daně (5.000 x kurs k 8. 4.
2013).......................................... 122.850
DPH (21 %) základ daně v Kč (122.850 x
0,21).......................... 25.798,50
Okamžik uskutečnění účetního
případu..................................... 12. 4. 2013
Kurs ke dni 12. 4.
2013..................................................................... 24,390
Závazek vůči dodavateli (5.000 x kurs ke dni 12. 4. 2013)
............. 121.950
Komentář z pohledu DPH:
Povinnost přiznat daň v souvislosti s pořízením zboží vznikla
plátci ke dni vystavení daňového dokladu, tj. k 8. 4. 2013. K uvedenému datu je
plátce povinen provést přepočet cizí měny na českou, a to kurzem ze dne 8. 4.
2013.
Účetní postup:
Komentář účetní:
V tomto případě, se stejným zadáním jako v předchozím příkladě,
došlo k jedné podstatné změně. Účetní jednotka zde nepoužívá pevný kurs,
ale oceňuje závazek denním kursem ČNB. Tak dochází k tomu, že pro
přepočet z hlediska DPH bude použit denní kurs ČNB ze dne 8. 4. 2013 a pro
přepočet účetní pak denní kurs ČNB ze dne 12. 4. 2013. Nastane tak situace, kdy
základ daně (přepočtený účetním kursem) pro účely zaúčtování účetního případu,
nebude korespondovat se základem daně vypočteným pro účely DPH a uvedeným v
daňovém přiznání (tj. se základem daně, u kterého byl při přepočtu použit kurs
ze dne 8. 4. 2013, tedy ke dni vzniku povinnosti přiznat daň).
Vzniklou situaci lze řešit například rozdělením závazku na dvě
části, první, která bude korespondovat se základem daně a druhou, která bude
výši závazku dorovnávat.
Plátce nemůže ovlivnit den pro odpočet daně a povinnosti přiznat
daň, neboť tímto dnem je podle platné právní úpravy den vystavení daňového
dokladu dodavatelem zboží. V našem případě je tímto dnem 8. 4. 2013. Vzhledem k
tomu, že daňový doklad – faktura přišla do účetní jednotky dne 12. 4. 2013,
neshoduje se okamžik uskutečnění účetního případu (12. 4. 2013) se dnem platným
pro odpočet daně a povinností přiznat daň (8. 4. 2013).
NahoruUvádění údajů o pořízení zboží z EU v DAP k DPH
Údaje o pořízení zboží z jiného členského státu uvádí plátce,
který zboží pořídil, pouze v daňovém přiznání k DPH podle § 101
ZDPH. V souhrnném hlášení podle § 102 ZDPH se údaje o pořízení zboží
neuvádí. Daň na výstupu při pořízení zboží od osoby registrované v EU a
související odpočet daně na vstupu uvádí plátce v příslušném řádku daňovém
přiznání podle sazeb daně. Základ daně a daň na výstupu při pořízení zboží od
osoby registrované k dani v jiném členském státě uvádí plátce, který je v
pozici pořizovatele zboží, v ř. 3 (základní sazba daně) nebo v ř. 4 (snížená
sazba daně) v DAP k DPH za zdaňovací období, ve kterém vznikla povinnost
přiznat daň na výstupu. Nárok na odpočet v souvislosti s pořízením zboží uvádí
plátce v příslušném řádku DAP k DPH podle sazeb daně (ř. 43 nebo ř. 44), a to
ve sloupci "V plné výši“, pokud splňuje podmínky pro uplatnění nároku na
odpočet daně v plné výši, popř. ve sloupci "Krácený odpočet“, pokud je pořízené
zboží určeno k využití v režimu krácení.
NahoruPořízení zboží z EU neplátcem
V případě, že osoba registrovaná k DPH v jiném členském státě
dodává zboží tuzemskému neplátci, není tuzemský neplátce povinen přiznat daň na
výstupu, s výjimkou pořízení nového dopravního prostředku a případů, kdy
hodnota pořízeného zboží bez daně přesáhne v běžném kalendářním roce částku 326.000 Kč [§ 2 odst. 1 písm. c)
ZDPH]. Tuzemský podnikatel neplátce si musí uvědomit, že do
limitní částky 326.000 Kč se započítává i hodnota zboží, které mu bylo dodáno
formou zasílání zboží podle § 8 ZDPH, a rovněž hodnota zboží, které
nakoupil v jiném členském státě a přemístil do tuzemska. Pokud dojde k
překročení výše uvedeného limitu, stává se osoba povinná k dani, která
takto pořídila zboží, pouze identifikovanou osobou ve smyslu § 6g ZDPH, nikoli plnohodnotným plátcem. Identifikovanou osobou se neplátce stane dnem, kdy
hodnota pořízeného zboží bez daně překročila stanovený limit. Plátce je povinen
přiznat a zaplatit daň z pořízeného zboží, jehož hodnota překročí částku
326.000 Kč. Do limitní částky 326.000 Kč se nezapočítává hodnota nového
dopravního prostředku a hodnota zboží, které je předmětem spotřební daně. S
účinností od 1. 1. 2013 má osoba povinná k dani, která není plátcem a pořizuje
zboží z jiného členského státu, aniž by překročila zákonem stanovený limit
326.000 Kč, možnost volby předmětu daně podle § 2b ZDPH. Podle § 2b ZDPH se může taková osoba povinná k
dani rozhodnout, že pořízení zboží z jiného členského státu bude předmětem daně
v tuzemsku, i když hodnota takto pořízeného zboží nepřekročí zákonem stanovený
limit. Důvodem k tomuto rozhodnutí může být např. skutečnost, že v členské zemi
dodavatele je sazba DPH vztahující se na dodané zboží vyšší než v ČR.
NahoruTřístranný obchod
Třístranný obchod představuje specifickou formu obchodu na území
EU. Vymezení této obchodní transakce je uvedeno v § 17 ZDPH včetně podmínek, podle kterých
je jedné ze zúčastněných stran (prostřední osobě) umožněn zjednodušený postup v
souvislosti s vykazováním údajů vztahujícím se k pořizovanému a dodávanému
zboží. I když osoba, která je v rámci třístranného obchodu v postavení tzv.
prostřední osoby, realizuje současně pořízení i dodání zboží, nepostupuje
standardně při vykazování údajů v daňovém přiznání a souhrnném hlášení
standardně jako pořizovatel zboží a dodavatel zboží. Zvláštní režim upravený
pro tyto případy je prostřední osoba oprávněná uplatnit pouze v případě, že
obchod, jehož předmětem je dodání zboží, uzavřou tři osoby (prodávající,
kupující a prostřední osoba) registrované k dani ve třech různých státech. Pro
tuto obchodní transakci je charakteristické, že předmětem obchodu je dodání
stejného zboží, přitom toto zboží je přímo odesláno nebo přepraveno od
prodávajícího do členského státu kupujícího. Úprava, obsažená v § 17 ZDPH již nestanoví žádné podmínky
ohledně přepravy takto dodávaného zboží. Přepravit zboží, jehož dodání je
realizováno v rámci třístranného obchodu, může prodávající, prostřední osoba i
kupující nebo osoba zmocněná některým z účastníků třístranného obchodu.
NahoruZasílání zboží
Zasílání zboží je zpravidla zjednodušeně označováno jako zásilkový
prodej a představuje další výjimku z obecného principu místa zdanění, který se
uplatňuje v rámci intrakomunitárních plnění. Zasíláním zboží se podle § 8 odst. 4 ZDPH rozumí dodání
zboží mezi členskými státy do jiného členského státu osobám neregistrovaným k
DPH, jestliže celková hodnota zboží dodaného těmto osobám překročí v jednom
kalendářním roce částku stanovenou členským státem, do kterého je zboží
dodáváno. Přepravu nebo odeslání zboží zajišťuje dodavatel, plátce DPH nebo jím
zmocněná osoba [§ 8 odst. 4 písm. a)
ZDPH]. Každý členský stát stanoví v rámci národní legislativy
vlastní limit pro účely zasílání zboží, a pokud je stanovený limit dosažen,
zdaňuje se dodání tohoto zboží v zemi, kde je ukončena jeho přeprava nebo
odeslání. Limity pro zásilkový prodej stanovené jednotlivými členskými státy se
liší a pohybují v rozmezí cca 35.000 až 100.000 EUR. Česká republika stanovila hranici pro zasílání zboží podle § 8 ZDPH ve výši 1.140.000 Kč. Uvedený limit je upraven v § 8 odst. 2 písm. b)
ZDPH.
NahoruDodání nových dopravních prostředků
Nové dopravní prostředky podléhají při dodání a pořízení zvláštním
podmínkám, které jsou pro dodavatele i pořizovatele stanoveny v § 19 ZDPH. Samozřejmě za předpokladu, že
nový dopravní prostředek je dodán do jiného členského státu nebo pořízen z
jiného členského státu. Dále musí být splněna podmínka, že se jedná o nový
dopravní prostředek, který je pro účely daně z přidané hodnoty speciálně
vymezen v § 4 odst. 3 písm. b)
ZDPH.
Dodání nových dopravních prostředků je upraveno v § 19 odst. 1 a 4 ZDPH a vyznačuje
stejnými znaky jako dodání zboží do jiného členského státu podle § 13 odst. 2 ZDPH, pokud je
dodavatel tuzemský plátce a pořizovatel osoba registrovaná k DPH v jiném
členském státě. V daňovém přiznání plátce uvádí údaje o dodání nových
dopravních prostředků osobě registrované k DPH v jiném členském státě odděleně
od dodání ostatního zboží. Různé kombinace osob, které jsou v postavení
dodavatele a pořizovatele, uvádí následující schéma:
Dodání nových dopravních prostředků podle § 19 odst. 1 a 4 ZDPH
Při dodání nového dopravního prostředku platí vždy princip zdanění
v zemi určení, bez ohledu na to, zda je pořizovatel registrovaný k DPH či
nikoliv. Přepravu nového dopravního prostředku může zajišťovat dodavatel,
pořizovatel nebo zmocněná osoba. Z úpravy obsažené v § 19 ZDPH jednoznačně vyplývá, že není
důležité, kdo nový dopravní prostředek pořizuje (plátce nebo neplátce). Ve
všech případech má povinnost přiznat a zaplatit daň z pořízeného dopravního
prostředku osoba, která jej pořizuje.
NahoruPořízení nových dopravních prostředků
Pořízení nových dopravních prostředků z jiného členského státu je
upraveno v § 19 odst. 3 a 4 ZDPH a vyznačuje
se stejnými znaky jako pořízení zboží do jiného členského státu podle § 16 ZDPH, pokud je pořizovatel tuzemský
plátce a dodavatel osoba registrovaná k DPH v jiném členském státě. V daňovém
přiznání však plátce uvádí údaje o dani na výstupu v souvislosti s pořízením
nového dopravního prostředku od osoby, která není registrovaná k DPH v jiném
členském státě, odděleně od pořízení ostatního zboží. Další možné kombinace
mezi pořizovatelem a dodavatelem uvádí následující schéma:
Pořízení nového dopravního prostředku
Poznámka: Nárok na odpočet daně na vstupu je plátce, který
pořizuje nový dopravní prostředek, oprávněn uplatnit při splnění zákonem
stanovených podmínek.
Při pořízení nového dopravního prostředku platí vždy princip
zdanění v zemi určení, bez ohledu na to, zda je dodavatel registrovaný k DPH či
nikoliv. Přepravu nového dopravního prostředku může zajišťovat dodavatel,
pořizovatel nebo zmocněná osoba. Z úpravy obsažené v § 19 ZDPH jednoznačně vyplývá, že není
důležité, kdo nový dopravní prostředek dodává (plátce nebo neplátce). Ve všech
případech má povinnost přiznat a zaplatit daň z pořízeného dopravního
prostředku osoba, která jej pořizuje.
NahoruPřemístění obchodního majetku plátce
Určitými odlišnostmi oproti standardním situacím při dodání zboží
do jiného členského státu se vyznačuje tzv. přemístění obchodního majetku pro
účely uskutečňování ekonomických činností plátce v jiném členském státě.
Přemístění obchodního majetku tuzemským plátcem se podle § 13 odst. 6 ZDPH považuje za
dodání zboží do jiného členského státu a je osvobozeno od povinnosti uplatnit
daň na výstupu podle § 64 odst. 4 ZDPH. Ne každé
přemístění obchodního majetku je však považováno za dodání zboží do jiného
členského státu. V § 13 odst. 7 ZDPH je uveden
taxativní výčet případů, kde se sice jedná o obchodní majetek a tento je
skutečně přepraven nebo odeslán z tuzemska na území jiného členského státu,
avšak z hlediska uplatňování DPH se nejedná o přemístění obchodního
majetku.
Přemístění obchodního majetku podle § 13 odst. 6 ZDPH patří do
kategorie plnění osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně (§ 64 odst. 4 ZDPH). Osvobození od daně je
však podmíněno prokázáním skutečnosti, že zboží bylo skutečně přemístěno do
jiného členského státu. V tomto případě uvádí plátce přemístění zboží v daňovém
přiznání v příslušném řádku daňového přiznání k DPH a v souhrnném hlášení uvádí
toto specifické dodání zboží odděleně s uvedením kódu plnění "1“.
NahoruPoskytování služeb v rámci EU
Pro uplatňování daně z přidané hodnoty při poskytování služeb,
pokud jedna ze smluvních stran je osoba registrovaná k dani v jiném členském
státě, jsou v ZDPH stanoveny specifické podmínky, a to zejména ve vazbě na
určení místa plnění. Tyto podmínky se však netýkají všech služeb. V § 10 a §§ 10a až 10k ZDPH jsou uvedeny
služby, u kterých se místo plnění stanoví podle zde určených pravidel a v
návaznosti na to, kdo je poskytovatelem a kdo příjemcem služby.
Při poskytování služeb neuvedených ve výjimkách ze základního
pravidla osobám povinným k dani se určuje místo plnění podle obecného pravidla
upraveného v § 9 odst. 1 ZDPH, tj. podle sídla
příjemce služby, popř. podle umístění jeho provozovny, pokud jsou tyto služby
poskytnuty této provozovně. Při poskytování služeb neuvedených ve výjimkách ze
základního pravidla osobám povinným k dani se určuje místo plnění podle
obecného pravidla upraveného v § 9 odst. 2 ZDPH, tj. podle sídla
poskytovatele služby, popř. podle umístění provozovny, pokud jsou tyto služby
poskytovány prostřednictvím…